Veel gestelde vragen
Ja. Door de telefoonlijn aan te sluiten op de geluidsinstallatie kan een luisteraar de
Koninkrijkszaal bellen. Wanneer het gesprek is aangenomen, wordt de spreker gesignaleerd dat
er een deelnemer is aan de telefoon. Wanneer die de beurt krijgt, zet de geluidsdienaar dat
betreffende kanaal op het mengpaneel open en is de stem van de luisteraar over de geluidsinstallatie
te horen.
Nee. Dit is vanwege de geluidskwaliteit en de manier waarop VoIP werkt.
Geluidskwaliteit: Omdat VoIP gebruik maakt van dezelfde bandbreedte als spraak over telefonie,
is de geluidskwaliteit minder. Er is namelijk slechts een bereik van 3000Hz beschikbaar. Hierdoor worden niet
alle frequenties doorgegeven. Voor ouderen met verminderd gehoor, is het erg inspannend om een 2 uur durende
vergadering te volgen. Zeker over de veelal slechte luidsprekerfunctie van een telefoon.
Werking: VoIP (Voice over IP) kan op twee manieren geïmplementeerd worden: via VoIP providers
of via Peer-to-Peer netwerken.
Bij het gebruik van een provider kan een luisteraar gebruik maken van een normale telefoonlijn
om het signaal dat door de KZWeb server wordt uitgezonden, te beluisteren. Hiervoor is echter
speciale hardware nodig om de koppeling tussen het internet en het telefoonnet te verzorgen.
Dit kan op 2 manieren: 1) met een internet aansluiting en speciale hardware of 2) een reguliere
telefoon en een abonnement bij een VoIP provider. De eerste mogelijkheid biedt te weinig
flexibiliteit omdat een tijdelijke thuisluisteraar over de speciale hardware en een
breedbandverbinding moet beschikken. De tweede mogelijkheid vraagt om extra kosten voor een
abonnement en afhankelijk van een derde partij.
Bij Peer-to-Peer netwerken (zoals bv. Skype) wordt het signaal over de netwerkverbindingen
van andere (onbekende!) gebruikers van datzelfde Peer-to-Peer netwerk verstuurd. Deze
mogelijkheid is gratis maar biedt geen uitgebreide "conferencing" mogelijkheden. Het aantal
deelnemers is namelijk zeer beperkt. Daarnaast is het gebruik van een PC verplicht of een
speciale VoIP-telefoontoestel (welke overigens redelijk betaalbaar is). Verder is het volledig
afschermen van de uitzending voor het algemene publiek een stuk lastiger.
Los van de bovengenoemde technologie-specifieke nadelen, geldt het algemene nadeel van
afhankelijkheid van derden. In het geval van een provider is het de provider zelf en bij
Peer-to-Peer netwerken zijn het meerdere onbekende deelnemers van dat netwerk. Tevens wordt bij
een Peer-to-Peer netwerk de server en de bandbreedte van de zaal ook door derden gebruikt voor
allerlei ongedefinieerde zaken. Dit is inherent aan het Peer-to-Peer protocol en is niet uit te
schakelen.
Ja en nee.
Ja: Iedereen met autorisatie kan, indien hij beschikt over de juiste apparatuur en
internet, naar de uitzendingen luisteren. De juiste apparatuur is een PC of een webradio
met minimaal een telefoonaansluiting. KZWeb kan hierin adviseren aangezien er wel enkele
technische eisen gesteld worden aan de webradio.
Nee: De uitzendingen zijn niet publiek toegankelijk. Daar is autorisatie voor nodig die door
de gemeente verschaft wordt.
circa 20
Dit is afhankelijk van de upload-snelheid van het ADSL abonnement in de zaal. De aangegeven upload-snelheid is een
maximum en hoeft niet exact overeen te komen met daadwerkelijke snelheid die behaald wordt. Deze is namelijk op
zijn beurt weer afhankelijk van de afstand tussen de zaal en de wijkcentrale en van de kwaliteit van de bekabeling.
Bij één stress-test over een ADSL verbinding met een opgegeven upload van 1024kbps is een maximum van
27 simultane luisteraars behaald. Het is zeer goed mogelijk dat dit in de praktijk bij zalen lager uitvalt. Maar zelfs
als het uitkomt op 20 luisteraars, zal dat over het algemeen al meer dan ruimschoots voldoende zijn.
Nee. Het geluidssignaal wordt in de zaal door de server gedigitaliseerd. Deze wordt vervolgens rechtstreeks,
zonder tussenkomst van anderen, verzonden naar de luisteraar. Direct daarna is het geluidssignaal ook weer
weg van het internet.
Geen.
Nee. KZWeb ondersteunt geen video. De praktijk leert dat de functionaliteit van KZWeb ingezet wordt om
zieken en/of ouderen te bedienen. Zieken liggen meestal op bed en zijn niet in staat om naar een beeldscherm te
kijken. Ouderen hebben meestal geen PC om de beelden te ontvangen.
Daarnaast zijn er nog een aantal praktische bezwaren:
Natuurlijk lijkt het mogelijk om dit met goedkopere apparatuur of met een eenvoudigere opzet uit te voeren. Maar
dit is reeds door sommige Koninkrijkszalen geprobeerd zonder de gewenste kwaliteit of het beoogde voordeel.
In grote tegenstelling tot het congres is hier het rendement van video zeer laag. Er dienen grote investeringen in
materiaal gedaan te worden. En ook in tijd, zowel voor een goede en gedegen opleiding en voor de uitvoering tijdens
de vergaderingen door degenen die de apparatuur moeten bedienen. En dat allemaal om een zeer klein aantal
thuisblijvers een (helaas) niet-professioneel video beeld te kunnen tonen. En vaak komt het voor dat de
thuisblijver nog niet eens fysiek in staat is om een video beeld te kunnen volgen. In het geval van video-uitzendingen
en -opnamen voor een gemeente, is de toegevoegde waarde veel te laag in vergelijking met de kosten en offers die
het met zich meebrengt. Om deze reden ondersteunt KZWeb geen video.
Nee. KZWeb is een zgn. "Black-Box", een gesloten apparaat. Zo kan er op bv. een CD of DVD speler
ook geen extra software worden geïnstalleerd.
Om een goede en eenvoudige werking te garanderen, is KZWeb een gesloten systeem. De gebruikersinterface staat niet
toe dat er extra software wordt geïnstalleerd of bediend. KZWeb is namelijk ontworpen voor één taak:
onderhoudsvrije en eenvoudige bediening van geluid.
Vaak is de vraag gesteld of the Watchtower Library op het systeem kan worden geïnstalleerd of andere software ter
ondersteuning van een beamer en/of presentaties. Hoewel dit technisch wel mogelijk zou zijn, wordt dit niet gedaan.
Voor de Watchtower Library is de geluidsbalie absoluut niet de juiste plek. De Library zou gedurende de vergadering
gebruikt kunnen worden door een invaller. Ook kan het door iedereen in de gemeente worden gebruikt. Maar het is
zeer ongewenst dat iedereen zomaar het systeem zou gaan gebruiken, laat staan tijdens de vergadering.
De verantwoordelijkheid van een presentatie ligt niet bij de geluidsdienaar. Daarom is het vele malen beter dat de
spreker zelf zijn presentatie verzorgd (in samenwerking met de podiumdienaar) en de benodigde apparatuur ook zelf
bediend. Op deze manier kan de geluidsdienaar zich concentreren op zijn eigen taak en de apparatuur bedienen die
binnen zijn eigen verantwoordelijkheid valt.
Er zijn meerdere mogelijkheden om de spreker te signaleren dat er deelname is via de telefoon.
Sommige zijn "High-Tech" maar de meest eenvoudige en effectieve manier is dat de geluidsdienaar de
hoorn van de telefoon in de lucht houdt en daarmee aangeeft dat er iemand aan de telefoon is voor deelname.
KZWeb daarentegen maakt gebruik van MP3 codering. Hierdoor wordt er een veel beter geluidssignaal geproduceerd.
Standaard gebruikt KZWeb een lage bitrate van 32kbps om zodoende ook luisteraars met een inbelaccount over een
56k6 modemverbinding te ondersteuning. Dit levert al een aanzienlijk betere geluidskwaliteit op dan VoIP of
gewone telefonie. Indien er alleen luisteraars zijn via breedband verbindingen kan dit zelfs verhoogd worden.
Onder alle omstandigheden is het nodig om meerdere VoIP-lijnen te koppelen aan de lijn in de
Koninkrijkszaal. Dit is een zgn. conferentie schakeling. Hiervoor is altijd de voorziening
van een provider nodig die hier de juiste hardware voor heeft. Hier is een abonnement voor
nodig, meestal bij een commerciële derde partij.
Wel wordt een kopie van het geluidssignaal opgeslagen in het archief op de server in de zaal. Deze opname is
vervolgens alleen in de zaal te kopiëren naar een USB apparaat (bv. MP3 speler). De opname kan niet opnieuw
uitgezonden worden en ook niet via het internet worden gedownload.